Referenssi: Pori Energia

Pori Energialla on pitkät perinteet energiayhtiönä, sillä se perustettiin jo 1800-luvun loppupuolella. Yhtiö oli mukana perustamassa uusia yhteisyrityksiä – Oomia ja Ensiniä – ja tässä jutussa Pori Energian toimitusjohtaja selventää, kuinka yhteistyö Ensinin kanssa on lähtenyt pyörimään.

17.08.2020

Yhdessä entistä tehokkaampia

Ensin Palvelut Oy:n ja Pori Energian yhteinen tarina alkoi markkinatilanteessa tapahtuneesta muutoksesta. Kun monta isoa toimijaa, Pori Energia mukaan lukien, päätti yhdistää voimansa sekä sähkönmyynnin että asiakaspalvelun saralla, pystyttiin luomaan täysin uusi palveluyhtiö ja asiakaspalvelukulttuuri. 

“Kun volyymi tulee järjestelmien kautta asiakaspalvelun puolelle, kustannukset putoavat merkittävästi”, selittää Pori Energian toimitusjohtaja Petri Paajanen. Nykyisin Ensin vastaa yksin asiakasyritysten 800 000 sopimukseen liittyvästä palvelutuotannosta. “Suuremmat resurssit mahdollistavat nykyaikaisen asiakaspalvelun. Pienemmillä, eikä välttämättä keskisuurillakaan toimijoilla, välttämättä riitä rahaa toiminnan kehittämiseen.”

“Ensinillä ei opetella hommaa, vaan heiltä löytyy osaaminen hoitaa haastavatkin tilanteet.”

– Petri Paajanen, Pori Energian toimitusjohtaja

Ensin kuuntelee asiakkaita

Paajanen kehuu Ensinin haluavan aidosti kuunnella asiakkaita: “Käymme asioita säännöllisesti läpi yhteisissä palavereissa. Varsinkin prosessin alussa tuli soiteltua paljon, mutta kertaakaan ei tullut sellaista tunnetta, etteikö Ensinillä kuunneltaisi. Se lisää luottamusta.” 

Pori Energialta Ensinin palvelukseen siirtyi parisenkymmentä henkeä. “Yhtenäisen kulttuurin, yhtenäisten käytäntöjen hakeminen on aina haasteellista uudelle yritykselle”, Paajanen muistuttaa. Edistysaskeleita otettiin kuitenkin nopeasti, vaikka yrityksen perustaminen osui yhteen koronakriisin puhkeamisen kanssa. 

“Vaikka kyseessä on uusi yritys, Ensinillä on jo vankka kokemus alalta”, sanoo Paajanen. “Ensinillä ei opetella hommaa, vaan heiltä löytyy osaaminen hoitaa haastavatkin tilanteet.” Kysyttäessä, miksi energia- ja infrayhtiöiden kannattaisi valita Ensin palveluntuottajaksi, Paajasella on esittää selkeä näkemys: “Ensinin kautta voi kehittää omia järjestelmiä ja käytäntöjä. Jos kehityksessä halutaan pysyä mukana, niin Ensin voi olla siihen vastaus.”