Onnea 2 v. Ensin!
13.04.2022
Toinen vuosi tiellä kohti markkinajohtajuutta
Uudesta normaalista: “Monet sanoivat, että koronan loputtua tehdään asiat taas normaalisti. Olemme keskustelleet, ettei meille taida tulla mitään ‘normaalia’. Poikkeus on se normaali ja sama pätee varmasti moneen muuhunkin toimialaan – ja meille se on ihan hyvä. Me olemme asiakaspalveluyhtiö, joka sopeutuu muutoksiin ja auttaa asiakkaidemme asiakkaita menemään poikkeuksesta toiseen. Haimme alusta alkaen joustavuutta ja ketteryyttä, jotta voimme reagoida muutoksiin nopealla aikataululla. Nyt ollaan yllin kyllin saatu harjoitella tätä.”
Sähkömarkkinoiden myllerryksestä: “Viimeisen puolen vuoden aikana sähkömarkkinoilla on ollut hillitön myllerrys: sähkön hinnat nousivat poikkeuksellisesti ja asiakkaat miettivät sähkösopimuksia melkein paniikinomaisissa tunnelmissa. Tämän lisäksi ollaan oltu mukana yhdessä sähkötoimialan suurimmista muutoksista vuosikausiin, eli Fingridin datahubissa. Kun aiemmin sähkönkäyttöpaikkoihin liittyvät tiedot olivat eri yhtiöiden järjestelmissä, nyt kaikkien tiedot löytyvät keskitetysti yhdestä paikasta. Eikä tämä ole sen prosessin loppu, vaan vasta ensimmäinen vaihe.”
Muutoksen merkityksestä: “Ensinillä arvot ovat tärkeitä. Palo palvella asiakkaita ja tahto tarttua toimeen ovat lähellä meidän kollektiivista sydäntä. Me ei voida toimia niin kuin aina on toimittu, vaan täytyy tykätä asioiden tekemisestä toisin. Ei ole helppo rasti sietää muutosta – se on vaatinut koko henkilöstöltä heittäytymistä ja rohkeutta. Tosi hyvin koko porukka on lähtenyt mukaan kehitystyöhön kyseenalaistamaan vanhoja malleja. On hienoa, että meiltä on löytynyt intoa, tahtoa ja rohkeutta tehdä asioita entistä paremmin.”
“Me olemme asiakaspalveluyhtiö, joka sopeutuu muutoksiin ja auttaa asiakkaidemme asiakkaita menemään poikkeuksesta toiseen.”
Muutoksia, mylleryksiä ja yhteistyötä
Ensinin asemasta markkinoilla: “Muutokset ja myllerrykset ovat avanneet uusia tilaisuuksia uudentyyppiselle yritykselle saada asiakkaita. Selkeästi markkinoilla on tarve meidän tapaiselle toimijalle, joka hoitaa samasta paikasta niin laskutuksen, asiakaspalvelun kuin sopimustenkin hallinnan eikä ole pelkkä ulkoistettu asiakaspalvelu. Olemme selvästi sillä markkinajohtajuuden tiellä, mikä strategiaan on määritelty. Kahden ensimmäisen vuoden tavoitteena oli saada perusasiat kuntoon ja löytää oma tapa toimia. Seuraavaksi otetaan asiakkaat vielä voimakkaammin mukaan, että saadaan yhdessä kehitettyä ja vietyä asioita eteenpäin.”
Yhteistyön merkityksestä: “Paljon on puhuttu taidosta tuottaa yhteistä menestystä, mutta miten sitä tuotetaan? Miten asioita viedään eteenpäin? Uskon vakaasti, ettei sitä voida tehdä yksin, vaan mukaan tarvitaan asiakkaat ja kumppanit. Meillä on rohkeita kumppaneita ja sidosryhmiä, jotka ovat nousseet tosi tärkeään rooliin viimeisen vuoden aikana. Jos he auttavat meitä, me voimme auttaa meidän asiakasta. Myös ‘copy with pride’ asenteesta on hyötyä: jos joku on jollain toimialalla jotain fiksua keksinyt, niin katsotaan avoimin mielin voisiko se toimia myös meillä.”
Alkuvuosien opeista: “On ollut haasteita ja uutta tekemistä, mutta se on nyt osa meidän DNA:ta. Näiden kokemusten avulla voimme luoda asiakkaille menestystä, kehittymistä ja tehostumista. Siedämme sekä onnistumisia että haasteita, emmekä lopeta kehittämistä, jos joku ei heti onnistu. Täysin poikkeuksellista on, etteivät kaikki vieläkään ole tavanneet toisiaan täällä. Ei yhteishengen kehittäminen kuitenkaan vierekkäin istumista vaadi, vaan sitä voidaan luoda hyvin myös virtuaalisesti. Tärkeintä on yhteinen halu olla hyvällä hengellä mukana. Ei asiat onnistu, jos vain yksin yrittää.”