Ensinin ensiaskeleet koronan keskellä
Uuden yrityksen toiminnan käynnistäminen korona-Suomessa toi mukanaan lisähaasteita, joita kukaan ei voinut ennakoida. Ensin Palvelut Oy:n toimitusjohtaja Tuija Sipilä kertoo tässä artikkelissa ajatuksiaan Ensinin ensimmäisten viikkojen kokemuksista.
22.04.2020
Uusi yritys käyntiin poikkeusolosuhteissa
Uusi energia- ja infrayhtiöiden asiakaspalveluyhtiö Ensin Palvelut Oy aloitti toimintansa historiallisen poikkeuksellisissa olosuhteissa. Jo ennen kuin toiminta pyörähti virallisesti käyntiin huhtikuun alussa, Ensinin väki oli joutunut mukautumaan koronaviruksen tuomiin haasteisiin. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että uusi yritys pistettiin pystyyn täysin virtuaalisesti, etätöiden kautta.
“Oli onni onnettomuudessa, että ehdin tavata jokaisen tiimini jäsenen kasvokkain, ennen kuin matkustusrajoitukset astuivat voimaan”, toteaa toimitusjohtaja Tuija Sipilä. “Alun perinkin tavoitteemme oli tehdä asioita eri tavalla; olla ketterä ja innovatiivinen. Olosuhteiden pakosta nämä arvot nousivat kertaheitolla asialistan kärkeen.”
Sipilä puhui sykähdyttävän asiakaspalvelun puolesta jo ennen kuin yrityksen toiminta oli alkanut. Nyt, kolmen ensimmäisen viikon ollessa takapeilissä, miten tavoitteet ovat vastanneet todellisuutta?
“Ensimmäisten viikkojen aikana olemme vastanneet jo tuhansiin puheluihin ja sähköposteihin. Myös kaikki maaliskuun sähkö- ja kaukolämpöön liittyvät laskut on saatu tehtyä. Vaikka olemmekin uusi yritys, olemme erittäin kunnianhimoisia ja haluamme tarjota toimialan parasta tehokkuutta.”
“Kaikki tarvitsevat sähköä ja lämpöä. Jo sen takia on tärkeää, että kaikki menee kerralla oikein.”
Korona, huoltovarmuus ja sähköyhtiöt
Koronavirus on tuonut etualalle myös huoltovarmuutta koskevat asiat – seikka, josta Sipilä on hyvin tietoinen: “Kaikki tarvitsevat sähköä ja lämpöä. Jo sen takia on tärkeää, että kaikki menee kerralla oikein. Meille uuden yrityksen perustaminen ja muutostyö ei ollut tekosyy jättää tekemättä, vaan mahdollisuus tehdä entistä paremmin. Käytimme paljon aikaa toiminnan valmisteluun juuri siksi, että asiakkaita varmasti saadaan palveltua oikealla tavalla.”
Kova työ on tuottanut nopeasti tulosta, sillä Ensinin kanssa asioineet ovat olleet erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Jo nyt Ensin on ylittänyt energiatoimialan keskiarvon saaduissa palautteissa. Toimitusjohtaja kiittää tästä työntekijöitä, sillä he ovat tehneet töitä sellaisten ihmisten kanssa, joihin ei ole vielä ehtinyt tutustua, sellaisilla etätyöskentely-menetelmillä, jotka eivät olleet kaikille entuudestaan tuttuja.
Yhteisöllisyyttä hymyillä ja hymiöillä
“Ilmiömäinen suoritus jokaiselta henkilöstön työntekijältä”, Sipilä kehuu Ensinin väkeä. “Toki välillä on ollut jänniä paikkoja, tiukkoja paikkoja, mutta kaikki ovat mielettömästi tsempanneet. Työskentelytavan muutos tuli niin nopeasti, ettei siihen pystytty juurikaan varautumaan. Yhteisöllisyyttä rakennetaan nyt virtuaalisesti, huumorin ja hymiöiden kera. Onhan se tietysti aivan eri asia, kun ei voi huhuilla sermin yli ja nostattaa henkeä paikan päällä.”
Olipa kyse sitten ruuhkatilanteista tai tekniikan tökkimisestä, kaikista haasteista on selvitty kunnialla. Sipilällä on tarjota asiaan selkeä syy: “Meillä on töissä huippujengi. Vaikka maailma onkin nyt kummallisessa tilanteessa, palvelu pelaa ja tulevaisuus näyttää valoisalta.”